Åh vad jag tycker om min Kitchen aid! Jag kallar den "Martha" efter min guru. Jag har blivit en hejare på att göra sega maränger med choklad i. Recept efter Martha såklart. De är inte som vanliga maränger genom att man måste vispa så länge och i ett varmt vattenbad i början. Jag skulle aldrig göra dessa gobitar om jag inte hade maskinen! Jag är så kär i den just nämnda maskin! Undrar vad en psykiater skulle säga om det?


Och jag undrar vad min doktor säger om min kärlek? Det blir en massa äggulor över och av dem gör jag omelett. Gärna med gräddstuvade kantareller, mums! Men mina blodfetter.... Får ta en extra timme på motionscykeln!
Här är recpetet:
7 st äggvitor, helst ekologiska
5 1/4 dl socker
Vispa detta hela tiden i ett varmbad tills smeten är ca 60-65 grader. Fortsätt sen att vispa tills smeten är kall och det tar en tid. Gör inga avbrott i vispningen!
Smält ca 100gr choklad. Jag har testat mörk och ljus plus lite blandade sorter. Ta choklad som ni tycker om. Låt det också svalna. Vänd ned chokladen försiktigt i smeten. Klicka ut nio "bollar" de blir väldigt stora. Grädda i 130 gr i ca 45-55 min.
Stäng in er sen med en kopp kaffe och en spännande bok!
Här är de små älsklingarna!

Kommentera

Publiceras ej